Sortering av mail på servern

Hej!
Jag kör en egen mailserver med webmail, spamassassin m.m.
Jag skulle vilja sortera mailen redan på servern med procmail för att slippa se all ev. spam samt trafiken från vissa listor när jag kollar mailen via webben eller mobilen. Jag har lyckats få procmail att funka bra, men hur gör jag sedan när jag vill ladda ner mina mail till min skrivbordsdator där jag kör thunderbird? Det verkar lite osmidigt att skapa ett nytt konto för varje mailbox på servern. Några förslag på en smidigare lösning?

/Arvid