Re: Fwd: vem rår över root ? en sista undran

On Fri, Dec 23, 2005 at 12:04:08PM +0100, gert.karlsson@rixmail.se wrote:

> gert karlsson

Det låter onekligen som att problemet inte är skrivskydd på _filen_,
utan snarare att din disk mountats skrivskyddad. Gör som nämnts tidigare
att du visar output från mount så kanske felet syns där.

Jag känner lite igen problemet. Jag har en disk som emellanåt blir
skrivskyddad utan att ha mountats om. Den mountas rw, men ibland blir
det bara stopp. Då måste jag umounta och mounta om den för att det ska
funka igen. Beror förmodligen på inkonsistens i datat så att ext3 sätter
stopp. Har fått mycket fel i fsck.

//I