Re: Säker NFS-montering

On Fri, Aug 19, 2005 at 08:50 CEST,
	 Niclas Söderlund <niclas@soderlund.org> wrote:
> Tjena,

> jag springer omkring en hel del i jobbet och skulle vilja kunna montera
> en share på min deb-burk då och då via nätet och kopiera över lite
> smådokument som jag samlar på mig under arbetets gång.
>
> Någon som har några ideér om hur detta skulle kunna göras, ex via NFS
> eller liknande men på dett säkert sätt självklart?

Jag har löst problemet genom att köra SFS, Self-certifying File System.
Körs i userspace, enda som krävs är att server och klient pratar NFSv3
lokalt. Är krypterat och går över en TCP-port (och fungerar därmed
klockers med NAT).

apt-get install sfs-client
apt-get install sfs-server

http://www.fs.net/

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |