From: Roland Lilja [mailto:rk.lilja2@telia.com]
Sent: den 25 februari 2005 18:35
To: debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Re: Re: Undring...

Ja, för mig som vanlig PC-svensk är ju det här forumet en helt ny och
intressant värld.
Man måste ju vara envis och nyfiken - för det är ju lätt att gå vilse och
att drunkna och ge upp inför alla obegripbara proffsinlägg. Ja, ni som har
svarat mig - ert språk förstår jag, även om jag känner en viss förvirring
inför allt - för mig nytt( för er välbekant) - som dyker upp.

Under den korta tid på c:a tre-fyra veckor, som jag har varit i denna för
mig tidigare okända värld med först Mozilla-programmen och sedan Opera och
därefter alla Linus-varianter, de senaste Debian och Ubuntu, så är jag
full av beundran för er alla som av intresse och ideologi jobbar
frivilligt med alla dessa programvarianter.
För mig som "vanlig PC-svensk" som endast är ute efter grejer som funkar
så är det som sagt lätt att gå vilse bland alla expertkommentarer. De
program som möter mina behov av begriplighet bäst är naturligtvis de som
har så mycket som möjligt på mitt modersmål och då inkluderar jag även
"HJÄLP"-filerna de som förklarar och visar hur man gör (även OPERA, som
jag fastnat för saknar ju översättning av HJÄLP). Mozilla-programmen är ju
ett föredöme därvidlag, som jag gärna skulle använda om det inte var för
det förut beskrivna beteendet med vissa oläsliga, grötiga texter/bilder
genom min PC, men som icke uppträder i IE och Opera)!

Ja att byta Webbläsare med Windows som grund är ju hur lätt som helst. Men
när det gäller OS så blir jag betänksam - krångligt - osäkert - omständigt
- mitt gamla släktprogram MinSläkt funkar bara med Windows(och allt jobb
att föra över med Gedcom till något annat). Och för oss "vanliga
PC-användare" så känns det som om OS-programmen mest är på experiment och
lek-stadiet. Det känns pirrigt att utan en riktig grundlig kunskap ge sig
in i detta.

Och så nämns namnet UBUNTU -
och något slags hopp infinner sig när jag läser om UBUNTU (jag gillar
namnet - som någon slags besvärjelse). Men,men,men - en enda utgåva -6
månader gammal - känns för mig lite som ett för tidigt fött barn -ett ej
fullgånget foster men fullt av liv ändå. Så jag beställde några gratisCD -
och jag får se hur jag ska göra då de ramlar ned i brevlådan med bara
engelsk text. Jag har sett screenshots och de skrämmer ej, men problem,
när de uppstår, vem hjälper mig, några svenska användare har jag inte sett
röken av. Och att prata med engelsk expertis om såna här delikata saker -
det är inget jag ser fram emot...

Under några veckor har jag valsat runt på nätet bland ovan nämnda
programmtyper och jag tycker, subjektivt, att danskar, norrmän och finnar
här uppe i Skandinavien håller sig framför oss svenskar i flera avseenden
bla i ett mycket viktigt ÖVERSÄTTNING TILL MODERSMÅLET. Om inte detta sker
tillsammans med en PEDAGOGISK MANUAL så blir det onödigt trögt att föra ut
bra program till en "vanlig PC-svensk". Men den store jätten kanske ler
förnöjt...

Så en fråga till sist. Så här står det på UBUNTUS hemsida :"The live CD
allows you to try Ubuntu without changing your computer at all". Betyder
det att man kan ha kvar sitt gamla OS med alla program och köra Ubuntu med
sina program på CD- skivan? Paralellkörning alltså...
Ja, det var lite i huvet på en gubbe...
MVH
Roland

--