Lite frågor/undringar...

1. Någon/ra bra ställen som tillhandahåller gratis dns som jag/man kan köra som sekundär och tetritär dns. Gärna någon/ra som klarar zonöverföringar. Gärna även diverse spamfilter o dyl så man slipper så mycke "skit" som möjligt

2. Såg/hittade en sida förut som hade massa länkar till spammsidor och liknande för att lagga ner dom burkarna. Hittar den inte nu. Nån som har url:en? Eller det kanske finns fler?

3. Går det att bandbredds begränsa användares upload? Dvs att dom får max sammanlagt 40k/sec om bara en person nyttjar internet. Om det är fler får dom dela på det. Dvs är det 2st så får dom bara 20k/sec i var. Som går att ange via ip el dyl. Själv vill jag ju såklart ha max hela tiden. :)

4. Dom vanligaste proxy-portarna? 80, 3128, och 8080 vet jag. Någon mer?

5. Vilka är dom vanligaste maskar/trojan/spindlar/robot portarna? Som ni upplevt/vet. 445, 5554, 5547, 8181 och 9996 vet jag. Någon jag glömt?

6. Finns det något man kan köra på sin burk för att snabba upp det hela? Dvs internet. Åtkomst/dns-uppslagning osv. Någon form av cachning. Har några stycken burkar bakom min Debian gw. ( Förutom Squid. )

Burken körs som/tjänster: www, ftp, dns, fw, gw och ssh.

/Thomas