Re: PHP paket

Problem solved!

Jag kollade på vilken version av apache som [1]dotdeb använder sig av. Det visade sig att de kör apache 1.3.26 och att jag hela tiden fått den nyaste (1.3.33) till mig av dselect.

Gick in bland [2]paketen och hämtade hem apache-common och apache manuellt. Installerade.

Sedan drog jag igång dselect och valde de php4 paket jag ville ha (libapache-mod-php4 libmcrypt4 php4-common php4-gd php4-mcrypt php4-mysql php4-xslt)

Sen får man svara ja några gånger för att aktivera gd, xslt, mcrypt och mysql i "/etc/php4/apache/php.ini".

Mellan version 1.3.33 och 1.3.26 har de tydligen snyggat till formatet på inkluderingen av dynamiskt delade objekt (DSO). I den nya är  alla DSO-objekt i filen /etc/apache/modules.conf, här finns raden " LoadModule php4_module /usr/lib/apache/1.3/libphp4.so" med som den ska. Däremot måste man själv lägga till det i /etc/apache/httpd.conf med apache 1.3.26, samt ta bort kommenteringen på raden: " AddType application/x-httpd-php .php" i /etc/apache/httpd.conf.

Starta om apache (sudo /etc/init.d/apache restart)

Sedan fungerar det.

[1] http://www.dotdeb.org
[2] http://packages.dotdeb.org/debian/apache/