Re: Har tappat bort min cd

On Tue, Mar 30, 2004 at 22:43 +0200, Anders Wallenquist wrote:
> Är lite osäker på vad som exakt händer med Morphix-konfigurationen, om
> det är hotplug eller discover som identifierar flera wireless-kort
> automagiskt. Ingen ändring av /etc/network/interfaces.

Morphix kör väl med något hack.. jag vet inte riktigt.

> Inser att d-i har svårt att förutse kort som kan komma att sättas in
> över tiden. Däremot skulle det vara trevligt att kunna göra sin
> nätverksbaserade installtion via kortet i PCMCIA-hållaren.

Det går bra, jag har gjort det. Dock fungerar det tyvärr bara med
16-bitarskort, ej Cardbus. Har gjort en patch som ska fixa Cardbus
stöd men har inte testat och skickat in den än. Man kan dock få den
att detektera Cardbuskort om man kör hårdvarudetekteringen två gånger
(genom att sänka debconfprioriteten antingen genom att trycka avbryt
vid någon ruta eller genom att köra i expertläge).

Tyvärr är det också så att inget PCMCIA-nätkort kommer fungera efter
installationen. Man måste ändra i /etc/network/interfaces själv (ta
bort auto-raden för 16-bitarskort, Cardbus är mer komplicerat).

> Det är säkert korrekt, men någonstans i installationsprocessen skulle
> det vara trevligt om även sådana triviala saker som X hoppar igång
> också. Sedan kanske det är tasksel/deb-paketens egna
> installationsprogram som har det verkliga ansvaret. Så länge hela
> installationsproceduren hänger ihop är det OK.

Jo, naturligtvis. Men det är inte längre d-i vi pratar om då utan
Debian i sig. Eller kanske inte, d-i-gänget pysslar ju med en hel del
saker utanför installationen också. Men i princip så är det ju de som
underhåller X-paketen som ska fixa autokonfigurering, eller att någon
annan gör ett paket som automatiskt konfigurerar X och som man sedan
kan lägga in i rätt tasks.

> Om man skall göra sin egen installations-cd, hur är det tänkt att
> fungera? Det vore rätt intressant om man kan (om det dokumenterades ?)
> hur man får exempelvis d-i/tasksel att respektera t ex en dpkg
> egen konfiguration (när man är nöjd) och upprepa den på flera maskiner
> eller återskapa sin egen vid behov.

Förut fanns ju Progenys autoinstall, men jag vet inte hur den fungerar
med sarge. I princip så handlar det om att man skapar en udeb som gör
apt-install på de paket man vill ha, eller kör något annat skript
chrootat i den installerade miljön. [1]CDD:er pysslar ju med sånt här.

> Herr Kano http://kanotix.com/files/ har en hel del trevliga script som
> dynamiskt aktiverar/deaktiverar funktioner på ett elegant sätt, varav
> flera säkert skulle göra sig under en installationsprocess. Det gör
> inget att installations-programmen upptäcker att det är en Centrino och
> drar igång relevanta installations loopar för den plattformen etc.

Ja, kanske kan vara intressant. Men man måste ha något system för det.

> Har du behov av tester eller så i ditt arbete med d-i?

Ja. Jag pysslar ju bara med PCMCIA-biten så det är ju bara den jag
behöver hjälp med att testa. Men just nu så vet jag vad det är som
inte fungerar så just nu behöver jag ingen hjälp :)

Men annars behöver ju d-i-utvecklarna testare, se till att skicka
buggrapporter och installationsrapporter. Om det är någon funktion du
saknar, skicka en wishlist-bugg.

--
Pelle