Re: ljudproblem, blir inte av med snd_via82xx

On Tue, Mar 23, 2004 at 23:24 CET,
	 David Johansson <sideshow_bob@linuxmail.org> wrote:

> Hej allihopa,
[..]
> Jag fattar inte när den laddas! Hjälp! Det börjar bli spöklikt...

Hejsan,

just det problement jag misstänker att du har råkade jag själv ut för
när jag stoppade i ett SB Live! i min dator. Jag har också valt att inte
använda ljudkretsen på moderkortet, ville ha digitalutgång.

Hur som hellst hade jag samma problem med att drivarna till mitt gamla
ljudkort, snd-intel8x0, laddades hur jag än gjorde. Jag kunde tillsist
härleda problemet till att jag gått från alsa0.9 till alsa1.0 samt att
jag körde linux 2.6.

Hemligheten för mig låg i att /etc/modprobe.d/alsa pekade på fel fil.

Jag har för mig att lösningen var följande:

* Stänga ned alsa
* Rätta till/skapa /etc/alsa/modultils/1.0 (alsaconf)
* Uppdatera /etc/modprobe.d/alsa så att den pekade på
	/etc/alsa/modutils/1.0
* köra update-modules
* starta alsa

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |