ljudproblem, blir inte av med snd_via82xx

Hej allihopa,

har ett väldans skumt problem som uppkom efter att jag gjorde en dist-upgrade igår.
Jag kör unstable, med hemmarullad 2.6.3 kärna.

Jag har två ljudkort, ett på mitt moderkort, en via historia, och ett Sound Blaster Live!.
Av olika anledningar vill jag bara använda Live! kortet och hade därför konfigurerat alsa,
med hjälp av alsa-base paketet, att bara ladda den modulen.

Efter uppgraderingen laddades båda. Ja, ja, tänkte jag och körde dpkg-reconfigure alsa-base
mycket riktigt var båda korten valda igen, jag valde bara det Live! och gjorde en omstart.

Problemet kvarstod. Dock kan jag inte hitta vad det är som ladda modulen snd_via82xx!
För den laddas inte av alsa-base paketets startscript och den finns inte i /etc/modules
eller /etc/modules.conf eller /lib/modules/modprobe.conf, och jag använder inte discover.

Testade att greppa efter via82xx i /etc utan resultat!

Jag fattar inte när den laddas! Hjälp! Det börjar bli spöklikt...

/david