Re: Funderingar uppdateringar

Hej Thomas,

Thomas Lundqvist <tlundqvist@acm.org> writes:

> Jag följer testing och lever med ständiga små uppdateringar av
> paketen.
>
> Fråga: finns det något smart sätt att enkelt sätt att uppdatera
> inställningsfiler i /etc?

om det finns så har jag inte ännu hittat det.

> Mitt problem är att jag typiskt har ändrat någon rad eller två i
> en inställningsfil. Vid uppdatering får jag frågan om jag vill
> behålla den gamla versionen eller installera en ny. Jag vill ju
> slå ihop versionerna. Hur löser folk detta? Att alltid installera ny
> version kanske och föra in sina ändringar igen?

Det beror på.

Vanligen gör jag en diff med d, sen ändrar jag filen med emacs,
kanske med hjälp av fil.dpkg-new och om det är stora ändringar
emerge, repeterar med diff tills jag är nöjd, sedan N eller O.

Det händer at mina ändringar är för gamla eller att jag har aldrig
skådat filen förr -> ny version med I.

Glöm inte att leta efter fil.local, det kan dyka upp i en ny version.

Jürgen

--
Jürgen Stuber <stuber@loria.fr>
http://www.loria.fr/~stuber/