Re: Flytta /home

On Mon, 08 Nov 2004 [22:13],
    Ivar Alm (octo@acc.umu.se) wrote:

> [snip]
>
> Det är litegrann det som är frågan också. Spontant tycker jag det skulle
> räcka (som nån tidigare nämnde) att helt enkelt kopiera /home till en ny
> plats, radera den gamla /home och sen symlänka /home till den nya
> platsen. Bör man förresten ha en hård länk, eller räcker en symlänk?
> Finns det några goda argument för att ha /home som en egen partition?

Varför symlänka? Om du ändå har syncat över all data, så är det väl bara
att ta rensa /home och sedan mounta nya disken på just /home? Ett annat
fulare alternativ är givetvis att flytta konto per konto (beroende på
storleken på konto), och sedan efter varje flytt uppdatera /etc/passwd
och peka om allt till nya disken. /home2/sven Tex.

Att dela upp saker i olika partioner kan vara bra på många sätt. Allt
från olika settings av säkerhet per partion. Och även en viss form av
ordning och reda.

/david

--
The whole history of computers is rampant with cheerleading at best and
bigotry at worst.