Re: ssh-tunnel och brandväggsregler

Thomas Nyman <thomas@teg.pp.se> writes:

> Jag kom fram till genom följande;
>
> sitter jag bakom brandväggen går det utmärkt att accessa sidan via ssh
> tunnel, men sitter jag utanför brandväggen så går det inte. Om jag
> däremot i mitt iptables script uttryckligen tillåter t.ex 1.2.3.4 att
> accessa port x dvs dport x ja då går det bra utanför brandväggen.

Det låter ju verkligen inte som att du använder tunneln isåfall. Om du
kör tcpdump, ser du paket på de portarna ut från 1.2.3.4? In på
5.6.7.8? (det vore förmodligen också bra om du kunde visa din
kommandorad, sen är det alltid bra att inte obfuskera om man inte
verkligen behöver det).

          /Pontus
--

Pontus Freyhult, see <URL:http://soua.net/> for more information.