Re: ssh-tunnel och brandväggsregler

Jag kom fram till genom följande;

sitter jag bakom brandväggen går det utmärkt att accessa sidan via ssh tunnel, men sitter jag utanför brandväggen så går det inte. Om jag däremot i mitt iptables script uttryckligen tillåter t.ex 1.2.3.4 att accessa port x dvs dport x ja då går det bra utanför brandväggen.

Jag kan säga att jag var också förvånad. Jag trodde nämligen att om man tunnlar så förvandlas förfrågan till en lokal förfrågan men så är tydligen inte fallet.

Det är givetvis möjligt att jag missuppfattat något... men min bärbara kan via port forwarding accessa port x så länge spm jag är bakom brandväggen. Går jag utanför så måste jag ändra i mina brandväggsregler. Min tanke var ursprungligen att bara göra en viss sida tillgänglig lokalt samt genom ssh tunnlar men inte behöva ange brandväggsregler.