Från: Mikael Magnusson [mailto:mikma@users.sourceforge.net]
Skickat: den 21 augusti 2004 14:59
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: Re: kernel 2.6

Sandor Suta wrote / skrev:
> Hej!
> Jag har provat på att installera senaste kärnan 2.6.8.1 enligt anvisningar
> datormagazin nr 13 2003 och nr 7 2004.
>
> Efter att jag startat om systemet med den nya kärnan fick jag
> felmeddelandet:
> kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3,1)
>
> Vet inte vad detta betyder, men något är fel.
> Förmodligen är inte heller artikeln i DMZ anpassad för Debian.
>
> Datorn jag har är en ASUS P2B-LS (PII 450) med CDROM och en stor disk
> (seagate 40GB ) som inte stöds av bios men däremot har den en mjukvara
> [...]

Ja, troligen har du problem men OnTrack DM. Enligt avsnittet 8.2
"DM6:DDO" i "Large Disk HOWTO" [1] så är sektorerna på den första disken
med OnTrack DiskManager skiftade med 63 sektorer.

Du kan göra denna skiftning i Linux 2.6.x med följande kommando till
linuxkärnan [2]:

    hda=remap63

Detta under förutsättning att hårddisken är master på den första
ide-kontrollen. Slaven kallas hdb osv.

Kommandot lägger du till som parameter till kärnan i din bootladdare,
t.ex. lilo eller grub.

[1]http://www.linux.com/howtos/Large-Disk-HOWTO-8.shtml
[2]http://cvs.berlios.de/cgi-bin/viewcvs.cgi/*checkout*/tuxap/kernel26/Docum
entation/ide.txt?rev=HEAD&content-type=text/plain

/Mikael