Ren MYSQL fråga ang IF satser och datum beräkningar

Hej

Försöker köra ett IF statement i MYSQL men det verkar inte fungera.

Jag kör följande

USE databas
SELECT Item_A AS 'Something 1',
Item_B AS 'Something 2',
Item_C AS 'Something 3',
INTERVAL 6 MONTH + Item_B AS 'Something 4',
BEGIN IF CURDATE() >= INTERVAL 6 MONTH + Item_C THEN SELECT INTERVAL 12 MONTH + Item_C
[ELSEIF CURDATE() >= INTERVAL 12 MONTH + Item_C THEN SELECT INTERVAL 18 MONTH + Item_C]
ELSE INTERVAL 6 MONTH + Item_C)
END IF
FROM Table ;

Vad jag vill göra är följande;

Jag har en post "Item_C" som är ett datum. Sex månader efter Item_C skall en händelse inträffa, sedan skall den händelsen fortsätta att inträffa var 6:e månad intill dess att den post som Item_C är kopplad till får status "Upphörd".

Med IF satsen har jag försöker jag åstadkomma följande;
Om dagensdatum är större än eller lika med Item_C + 6 månader då skall i stället Item_C + 12 månader osv användas.

Tanken är att om Item_C + 6 månader ger ett resultat som är "dåtid" dvs ligger i tiden före dagens datum då skall i stället närmast period efter dagens datum sökas och visas.

Nästa steg är att bara visa resultatet om föregående stycke är lika med att resultat infaller under nästkommande månad.

Det var lite invecklat det här...men om någon har lust eller känner sig hugad att bidra med synpunkter osv så tas det tacksamt emot.

Thomas