Re: Antal tecken i bash

On Sat, 17 Apr 2004 00:09:33 +0200, Patrik Nordlund <pnd@bredband.net>
posted to debian-user-swedish:
 > Jag kör bash och i min .bashrc har jag kluddat ner följande
 > PS1="\t \e[33;1m\u\e[0m@\e[32;1m\h\e[0m # "
<...>
 > Med denna påslaget så får jag problem med radlängden i terminalen. Kör
 > jag via putty skrivs tecknen när raden börjar bli längre, i början av
 > den rad jag står på, detta [trots] att c:a 20 tecken till skulle få
 > plats, och ingen ny rad matas in heller, men suddar jag med backspace
 > så hoppar man upp en rad och tidigare tecken ligger kvar... ja det
 > blir otroligt rörigt på skärmen till[ ]slut, precis som denna förklaring
 > =). _Det verkar som om fär[g]kodningen stjäl plats från de[t] här default
 > 80 tecken breda terminalfönstret_

Det är därför du skall använda \[ och \] i prompten, se manualsidan
för Bash för mera information.

  PS1="\t \[\e[33;1m\]\u\[\e[0m\]@\[\e[32;1m\]\h\[\e[0m\] # "

... fick jag hastigt ihop utan att kolla manualen och det ser ut att
funka någorlunda.

Man brukar dock reservera # för root-prompten och köra med $ för
vanliga användare. Om du vill att Bash håller reda på saken åt dig kan
du använda \$ i stället för #

Det finns visst någon leksak i Sarge som kan pula ihop en prompt åt
dig efter recept men nu minns jag naturligtvis inte vad den heter.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/