Antal tecken i bash

Hej!
Tänkte bolla upp en fråga jag har angående de olika terminalmöjligheterna och antalet tecken per rad.

Jag kör bash och i min .bashrc har jag kluddat ner följande
PS1="\t \e[33;1m\u\e[0m@\e[32;1m\h\e[0m # "
vilket ger följande utseende (t ex):
23:50:47 patrik@maskin #

Är nöjd med utseendet... ah någorlunda iaf.
_men_ nu till mitt problem;
Med denna påslaget så får jag problem med radlängden i terminalen. Kör jag via putty skrivs tecknen när raden börjar bli längre, i början av den rad jag står på, detta trotts att c:a 20 tecken till skulle få plats, och ingen ny rad matas in heller, men suddar jag med backspace så hoppar man upp en rad och tidigare tecken ligger kvar... ja det blir otroligt rörigt på skärmen tillslut, precis som denna förklaring =). _Det verkar som om färkodningen stjäl plats från den här default 80 tecken breda terminalfönstret_

Det här problemet finns ju även om man inte kör med den där färgkodsändringen... men det är betydligt mindre besvärande. Är det något enkelt hack för att fixa detta eller ska jag helt enkelt lägga ner detta projektet :)

Har googlat, men har lite svårt att klura fram några bra sökord.

/Patrik