Re: åäö i evolution

On Mon, 8 Sep 2003, Torbjörn Svensson wrote:

> [...]

Just datorbutikens epostserver, vilket är ett hemmahack för
webbshoppar, är skadad. Den skickar varken mime eller content-type i
brevhuvudet. Så det är antagligen så att ditt epostprogram utan den
informationen gissar, eller skriver ut '?' för att det inte vågar
eller kan gissa, vilken charset-kodning den ska använda.

Mitt råd är att du vänligt men bestämt berättar för datorbutiken.com
att de ska laga sitt epostprogram. Det räcker med att de lägger till
följande headers i sin programvara:

> Några förslag på hur man rättar till detta?

Bortsett från att slå på datorbutiken kanske du kan ställa in evolution
att använda "iso-8859-1" om den inte vet vilken charset som den tagit
emot.

Jag brukar avråda från "utf-8", det finns fortfarande alltför många
skadade epostprogram som inte vet hur de ska hantera utf-8 i omlopp.

Har för mig att evolution typiskt brukar använda utf-8 om man inte
ställt in annat.

--
Fredrik Jonson