Re: HD'n cut and paste i 2mb/sek med dma paslaget, hjelp!!

On Thu, 03 Jul 2003 05:49:46 +0200
Michael Dalvald <michael@dalvald.nu> wrote:

> Du missar en viktig sak. När du kopierar/flyttar en fil mellan två
> partioner på samma hårddisk måste läshuvudet flytta sig mellan de
> olika partionerna.
> De du har med 34MB/sek är sekventiell läsning, då läshuvudet inte rör på
> sig. Men så fort filen är fragmenterad eller du ska kopiera/flytta något
> 'knorrar' hårddisken, vilket gör att acesstiden (typ 10ms?) spelar
> större roll.
> Bara om du kopierar mellan olika SCSI hårddiskar kan du ev. räkna med
> den teoretiska maxhastigheten 34MB/sek.
>
> /Michael

Givetvis Michael, det har du aldeles rett i.....jag hoppasdes inte komma upp i 34mb/sek utan ville med inklistrade hdparm uppgifterna visa att jag har gjort vad jag kunnat for att "speeda upp hd'n lite".
jag har givetvis forsokt att gora exakt samma cut and paste ifran hda6 till hda1 (der min windows-partition finns) och da kommer jag upp i 17,5mb/sek ...det er ju lite bettre en 2mb/sek. nagot er fel helt enkelt och jag tenker minsann (tillsammans med er hjelp forstass) se till att losa det her.

Thomas