Re: HD'n cut and paste i 2mb/sek med dma paslaget, hjelp!!

On Thu, Jul 03, 2003 at 04:03:32AM +0200, thomas biro wrote:
> /dev/hda:
> Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.51 seconds =250.98 MB/sec
> Timing buffered disk reads: 64 MB in 1.87 seconds = 34.22 MB/sec
>
> ....men....ner jag vill cut and paste en fil fran hda6 till hda8 sa gar det pa den otroliga farten av 2mb/sek ...... er detta normal??? vad mer ska jag gora, jag er helt lost och jag vegrar acceptera 2mb/sek

Du missar en viktig sak. När du kopierar/flyttar en fil mellan två
partioner på samma hårddisk måste läshuvudet flytta sig mellan de
olika partionerna.
De du har med 34MB/sek är sekventiell läsning, då läshuvudet inte rör på
sig. Men så fort filen är fragmenterad eller du ska kopiera/flytta något
'knorrar' hårddisken, vilket gör att acesstiden (typ 10ms?) spelar
större roll.
Bara om du kopierar mellan olika SCSI hårddiskar kan du ev. räkna med
den teoretiska maxhastigheten 34MB/sek.

/Michael