Re: Re: Säker webbserver

> Jag kör shorewall (finns som Debianpaket). Det är den första
> brandväggskonfigureraren som jag har tyckt om...

Instämmer med föregående talare. Jag migrerade i dagarna min urgamla potato-brandvägg. Eller, ja, jag slängde ut den eftersom den drog så förbannat mycket ström och filservern fick extraknäcka som brandvägg istället.

Ja, min flickvän tycker att vi har väl mycket datorer i garderoben, men det ingår i livets nödtorft, anser jag.

Hursomhelst, jag hade använt pmfirewall för ipchains på den gamla 2.2-kärnan, men eftersom den nya burken var en 2.4 så var jag tvungen att köra iptables och efter att ha provat ett gäng olika verktyg föll jag handlöst för shorewall.

/Fredrik Persson