Re: Säker webbserver

On Fri, Apr 18, 2003 at 03:59:37PM +0200, Björn Blissing wrote:

> Så min fråga är: Varför visas port 25 och 110 som öppna när jag kör en portscanning. Det verkar ju inte finnas några program som kör dem??

Kör istället netstat -tap som root så ser du vilka program som använder sig
av porten. netstat -uap funkar också för UDP istf. TCP.

Jag antar att du har exim installerat som mailserver. Det kan vara bra att
ha en mailserver om du ska skicka mejl från maskinen lokalt, men inte ta
emot utifrån. Då kan du se till att exim bara lyssnar på localhost genom att
leta efter följande rad i /etc/exim/exim.com

# This will cause it to accept mail only from the local interface

local_interfaces = 127.0.0.1

mvh/Eric