Re: Emacs-fråga

Daniel Sundberg <dss@home.se> writes:

> Så här mycket har jag spekulerat själv och därav mailet till listan...
>
> Dock så tycker jag nog att det skulle vara värt ansträngningen, i
> alla fall om jag kunde lisp. Tänk bara på all tid man skulle spara
> om man slapp C-x-b-[bokstav]-tab-[bokstav]-tab osv....:-) Det är
> främst detta som gör att jag inte använder emacs till programmering.

De buffertar du en gång tabbat fram kan du enkelt scrolla mellan med
M-p och M-n (previous resp next) efter att ha sagt C-x b. Detta funkar
f. ö. med alla kommandon som promptar i echo-arean, t. ex. C-x C-f
(find-file).

Senare versioner av Xemacs (21.4.x), om du kan tänka dig att gå över
till det, har en tab-rad med de senaste buffertarna högst upp, precis
som Mozilla's "tabbed browsing".

Prova också "speedbar" (M-x speedbar RET), dokumenterat i
info-systemet: C-h i m speedbar RET.

Mvh
--
Björn Wirén