RE: Radio lan (wireless network)

> Jag tänker köpa en wireless accespoint och ett pcmcia pc-lan kort till
min
> laptop som kör Debian. Är det någon som kan rekommendera en sådan
> accesspoint och pc-card? Gärna någon som själv kör det.

Vad gäller access point brukar det inte spela så stor roll så vitt jag
vet, men ett under Debian/Linux mycket bra fungerande kort är D-Links
DWL-650. Det fungerar faktiskt i de flesta fall bättre än 3Com-kort. Den
erfarenhet jag har haft av det är att det fungerar utan minsta krångel
eller knappt några speciella inställningar alls, bara dra nar rätt paket
sedan är det klart så att säga. :)

Ett kort du absolut inte bör köpa är "3com OfficeConnect 11Mbps", den
billiga varianten av OfficeConnect(utan Xjack). Jag fick helt enkelt
inte igång det kortet efter dagars krånglande, jag lyckades till slut
läsa mig till att det på något sätt skulle kunna gå att få det att
fungera men i praktiken tror jag aldrig jag skulle lyckas.

Emil Stenqvist <emil@evolve.se>
http://dignitas.net/
+46 073 763 67 91