RE: Hej!

>Har precis installerat Debian.
>Jag ska skapa en databas och en webbserver. Databasen ska man ska kunna
läsa från via CGI eller PHP(vet inte vad som är bäst) då man surfar till
webbservern.

>Jag har några frågor.
>1. Vilket verktyg är bäst att skapa en databas med?

"bäst" är en smaksak. PostgreSQL och mySQL är väl de mest populära.

>2.  Följer det med något verktyg vid installationen?

Finns got om vertyg som paket.

>3. Som webbserver, är det Apache som gäller?

För mig, ja

Själv kör jag LAMP (Linux Apache mySQL PHP)

Installera exempelvis

apache php4 php4-mysql phpmyadmin mysql

så hard u en vettig lösning, dessutom ett webinterface till mySQL
(phpmyadmin) som inte går av för hackor.

Med vänlig hälsning
Matz Johansson
 << File: Matz Johansson.vcf >>