Verifiering av paket

Jag skulle gärna vilja få litet klarhet i frågan om signaturer på
debianpaketen. Är jag alltså hänvisad till att ladda ned paketen manuellt och
kolla MD5-summorna om jag vill vara hyfsat säker på att de är äkta, eller kan
det automatiseras?

CD-avbilderna är en sak, dem kan man ju kolla en gång för alla, men jag
kommer också att behöva vissa paket från Sarge - jag måste till exempel ha
Xfree86 4.2 till mitt grafikkort - och så vill jag naturligtvis installera
säkerhetsuppdateringarna.

Och förresten:
> Sedan jag skrev ovanstående har jag börjat misstänka att det inte är någon
> idé att konfigurera Debconf-verify.
Debsig-verify menade jag naturligtvis.

Björn Persson