Re: Debian och DVD

On Fri, 14 Mar 2003 [14:38],
    Markus Hansen (markhansen@gmx.de) wrote:

> eller mplayer -vo xv -dvd 1
> man måste också har en symbolisk link från /dev/hdx till /dev/dvd för
> DVD-Spelare bara prata med /dev/dvd.
> kanske ln -s /dev/hdc /dev/dvd (rätt?)

Den länken behövs inte heller, eftersom man kan speca detta med just
"-dvd-device /dev/hdx" för mplayer. Dock behövs inte den specen om man
gjort en symbolisk länk. Mplayer letar (som många andra) efter
dvd-spelaren i /dev/dvd by default.

> DVD-skivor mountas inte! Så man kan inte skriver någon mountoption.
> Men på tyska Debian Listan hjörde jag just det (med /etc/fstab ...auto...),
> och vad är problematisk med det?
> DVD-skivor eller CD-skivor mountas bra med den införande på /etc/fstab.
> DVD-skivor mountas om man är interesserad i Program-DVD (t.e.: Debian3.0-DVD)

Du skrev att man MÅSTE något, vilket jag försökte förklara att man inte
alls behöver. Vare sig för uppspelning av DVD-film eller mounting av
DVD-skivor.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX