problem med emu10k1 i alsa-source 0.9.0rc7-7

hej, det är såhär att jag har kört på emu10k1 drivaren som hänger med kernelen och varit hyfsat nöjd med den. men på senare tid har jag hört att alsa drivaren ska vara mycket bättre, så jag beslutade mig för att testa den. sagt och gjort, drog in alsa-source (apt-get install alsa-source). allt funkar att kompilera osv. får in drivarna så att ljudet funkar i datorhögtalarna, men i den andra utgånen som är koplad till stereon (annat rum) är det stendött. vet att alsa har mute som default, men när jag försöker starta tex alsamixer så får jag följande error:

   ALSA lib control.c:612:(snd_ctl_open_noupdate) Invalid CTL default
alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such file or directory

jag har rättigheter till /dev/dsp samt /dev/mixer. dock funkar det att accessa med tex, tkmixer. men denna påverkar bara den utgången som datorn använder !?

nu är min fråga såklart, hur får jag den andra att funka ? (båda ska fungera).
kör jag med kernel drivaren funkar det så kortet är helt.
kortet är ett SB Live 5.1

tacksam för svar, har provat det mesta nu samt läsa docsen.

MVH Torbjörn Svensson