Re: Nedgradera / Installera om?

On Mon, Feb 24, 2003 at 09:05:36AM +0100, Roha wrote:
> Hej!
> Jag skulle vilja nedgradera från sid till stable. Hur gör jag??
[snip]

Jag gjorde den övningen förra veckan.

Detta går bra att göra med apt-get dist-upgrade och genom att sätta prio
på paket i /etc/apt/preferences

Package: *
Pin: release a=stable
Pin-Priority: 1001

Package: *
Pin: release a=testing
Pin-Priority: 900

Package: *
Pin: release a=unstable
Pin-Priority: 400

(Mer info om denna fil om du är intresserad : man 5 apt_preferences )
Givetvis vill man också ha en bunt stable sources i sin sources.list
innan man nu kör apt-get dist-upgrade

Helt smärtfritt gick det dock inte och det krävde handpåläggning för att
vissa paket skulle komma in och nedgraderingen skulle kunna fortsätta.
T.ex. så hängde det sig när den ville nedgradera dpkg (inte så
förvånande egentligen) så jag fick köra en manuel dpkg -i på
dpkg-paketet. Även libstdc-varianterna behövde detta.
Beroende på vad du har installerat kan säkert fler saker behöva lite
handpåläggning.

Här är en (liten) text om att nedgradera (förvisso mellan testing
och stable men iaf):

http://people.debian.org/~osamu/pub/downgrade.html

/T.