Re: Re: CD-brännare - Vi måste göra något åt det här!

> Inte om du använder Debian kärnan.

Vilken av dem? Kan du visa länken in i debian packages-websidorna? (Jag tvivlar inte på att det du säger är sant, jag vill bara gärna ha länken.)

> # modprobe ide-scsi
> # echo ide-scsi >> /etc/modules
>
> Om du tycker det verkar för krångligt använd modconf.
> ide-scsi ligger under kernel/drivers/scsi (i alla fall om du använder
> 2.4 kärnan).

Nej, jag tycker inte att det där är svårt. Men det är ju det som är poängen också; varför ska något som är så enkelt inte läggas in i installationsprogrammet? Om det sitter en CD/DVD-brännare i min dator (vilket det gör i princip i alla datorer som säljs idag) så ska väl det här redan vara gjort? Jag menar, eftersom det är mer eller mindre standard så finns det väl ingen anledning att inte låta detta vara Debians standardinställning?

> Nej.

Jo, det gör den. Och nu kommer det viktiga:

<DET VIKTIGA>

Det är inte tekniskt svårt att få igång en CD-brännare i Debian. Men det finns ingen anledning till att man ska behöva göra det över huvud taget! Installationsprogrammet borde ordna det här utan att man ska behöva fundera på det.

</DET VIKTIGA>

Allt ser ju så lätt ut när man kan det. Lite modconf och lite modprobe. Visst, de flesta av oss klarar det där. Men visst tusan vore det trevligare om 'cdrecord -scanbus' funkade på en helt färsk debianinstallation, utan pill? Jag kan fråga så här; vad skulle nackdelen vara?

/Fredrik