Re: CD-brännare - Vi måste göra något åt det här!

Fredrik Persson wrote:

Mors!

Är det någon mer än jag som tycker att det är pinsamt att det är så svårt att få igång en CD-brännare under Linux?

Jag menar självklart en IDE-brännare. (Hur många IDE-brännare går det på varje SCSI-brännare i de svenska hemmen tror ni?)

Alltså, för att få igång en IDE-brännare måste jag kompilera en ny kärna, med allt vad det innebär och med den tid det tar, plus att jag måste ta reda på hur jag laddar godtyckliga moduler vid uppstart.

CD-brännare (IDE) är *commodity* nu för tiden, och detektering/installation av dem har inte förbättrats eller automatiserats ett SMACK på tre år!

Är det någon som har koll på om det försiggår några försök till att förbättra den här situationen? Hur gör RedHat/SUSE/Xandros och de andra som satsar på att vara lite mer "slick"?

Tyvärr suger den här situationen, i alla fall vad gäller Debian, just nu. Usch.

Kommentarer? Tillrättavisningar?

/Fredrik Persson

hej!
kan säga som såhär att du inte alls behöver kompilera om kernelen. med den kernelen som följer med debian (iaf bf24) så kan man aktivera "scsi emulation" och alla de där, dock som moduler, men det ska inte spela någon roll. vill du veta hur man fixar allt manuellt kan jag tipsa dig om: http://www.peope.net/ide-cdwrite.html kolla på den sidan och se om du inte har alla modulerna som behövs för att använda din ide brännare som scsi utan att kompilera om. funkar det så configurera om kernelen bara.
//Tobbe