Re: Scrolljulet funkar inte

On Tue, Dec 30, 2003 at 10:58 CET,
	 Bjorn Johansson <bjorn.johansson@4a-consulting.com> wrote:
> Hej!

Hallå,

> Hur får man scrollhjulet att funka under X?
> Jag antar att jag måste ändra något i XF86Config...

Det finns två sätt:

1. Om du har använt debconf för att confa X finns det där en fråga om
just mushjulet. För att köra debconf igen:

	# dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Tänk på då att har du gjort några egna förändringar i
/etc/X11/XF86Config-4 kommer de att försvinna om du kör debconf.
(Nästan helt sant, det finns metoder för att kunna kombinera debconf och
egna förändringar.)

2. Lägg till följande rad i /etc/X11/XF86Config-4 i sektionen för mus:

        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"

Hela min sektion för mus ser ut som följer (jag har USB-mus):

Section "InputDevice"
        Identifier      "Configured Mouse"
        Driver          "mouse"
        Option          "CorePointer"
        Option          "Device"                "/dev/input/mice"
        Option          "Protocol"              "ImPS/2"
        Option          "Emulate3Buttons"       "true"
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
EndSection

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |