Re: Spam i mängder

On Tue, Dec 09, 2003 at 02:14:08AM +0100, Jostein Martinsen wrote:

> De spam-mail jag får är falska säkerthetsuppdateringar för microsoft.
> (spam = skräppost)

Som andra redan gjort kan jag rekommendera spamassassin vilken plockar
många av dessa maskmail förutom den vanliga floran spam.

Något jag testade häromveckan, eftersom ett flertal av dessa brev
slinker igenom SA, var att installera Clamav som finns pakterat i
Debian:

---------------8<---------------8<---------------8<---------------8<

A GPL'ed virus scanner featuring:
 * scanning into multiple archives (such as .deb and .tar.gz)
 * mutated Aho-Corasic algorithm (very fast scanning)
 * multi-threading, autodetecting the number of CPU's
 * POSIX compliance

For scanning to work you'll need a virus database. You have 2
alternatives:
* clamav-freshclam: updates the database  from Internet. This is
  recommended if you have Internet access.
* clamav-data: for users without Internet. Isn't updated at all once
  its installed. You can easily create your own updated package from an
  Internet connected computer however, using clamav-getfiles.

Jag kör det via procmail, säkert inte optimalt, men det
fungerar bra och jag scannar bara en användares mail. Det flaggar alla
brev innehållande dessa virus med en header som man kan filtrera på
senare i procmail:

 Virus Scan Status:
 /tmp/dc73257cf6c168f2/textportionSL9LDc: OK
 /tmp/dc73257cf6c168f2/textportionI1Tk2g: OK
 /tmp/dc73257cf6c168f2/Q976936.exeSHey8o.exe: Worm.Gibe.F FOUND