Problem med ljudkort

Hejsan!

Jag sitter hemma med ett Create Labs ljudkort som används tillsammans
med Debian3.0 på en PC(Pentium III 850Mhz). Jag har fått ljudet att fungera
men trots att soundtracker är inställt på högsta volym så låter det nästan
ingenting. Är det drivrutinerna till ljudkortet som är dåliga eller är det högtalarnas
fel? Kanske man kan höja upp volymen med något bra mixerprogram?
Jag använder OSS med kernel 2.4.18. Ska försöka ge mig in på ALSA så
småningom också, det kanske funkar bättre?