Re: Debian på Mac

On Tue, 07 Oct 2003 [00:06],
    Björn Johansson (khelben@telia.com) wrote:

> Hej!
>
> I Xfree86 4.3 så är det senaste grafikkortet från ATI som stöds Radeon9700.
> Jag har funderingar på att köpa en Mac(om ett år typ), och har då tänkt att
> köpa en Mac G4 med Radeon9000. Nu till min fråga. Eftersom den senaste
> versionen av Xfree86 som finns för linuxppc är 4.1, kommer Radeon kortet
> verkligen att fungera? Jag har Xfree86 4.1 just nu, men Xfree86 4.3 verkar
> inte finnas för linuxppc, så då kanske man måste kompilera själv eller om det
> redan finns någon som redan har gjort detta?

Det finns 4.3 för PPC, både som Debianpaket eller så får du fixa det på
egen hand. Det man behöver är speciella DRI-paket för att få allt att
rulla så fint så möjligt. Utan DRI-paketen kommer det fortfarande funka
(om man kör 4.3, men utan DRI). Det finns massor med howtos hur man
fixar det här, så det är bara att söka via google, eller så söker du
listarkivet för debian-powerpc. Jag har själv hackat ihop en halvfärdig
howoto som du borde kunna använda.

Jag har ett radeonkort i min iBook, och det funkar klockers. Bytte iofs
nyss från Debian till Gentoo för jag tyckte att debpaketen segade efter
mer och mer. Men det funkar bra att köra båda distarna. Smaksak helt
enkelt.

> Distributionen jag kör är i det här fallet Debian3.0r1.

Jag skulle nog välja att köra unstable om du ska använda Debian, i alla
fall om du pratar Mac, och rätt ny hårdvara. Det funkar säkert fint i
stable/testing, men du kommer garantera förlora en massa.

> (Just nu så kör jag enbart Win98 eftersom datorn med Linux har gått sönder)
>
> Ska kolla på Ati:s hemsida och se om dom har drivrutiner där kanske...

Det finns inte. ATI ger inte ut drivrutiner. Skitföretag när det gäller
att promota utvecklingen mot Linux. Men som tur finns det bra killar som
skriver grymma drivisar.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX