Debian på Mac

Hej!

I Xfree86 4.3 så är det senaste grafikkortet från ATI som stöds Radeon9700.
Jag har funderingar på att köpa en Mac(om ett år typ), och har då tänkt att
köpa en Mac G4 med Radeon9000. Nu till min fråga. Eftersom den senaste
versionen av Xfree86 som finns för linuxppc är 4.1, kommer Radeon kortet
verkligen att fungera? Jag har Xfree86 4.1 just nu, men Xfree86 4.3 verkar
inte finnas för linuxppc, så då kanske man måste kompilera själv eller om det
redan finns någon som redan har gjort detta?

Distributionen jag kör är i det här fallet Debian3.0r1.
(Just nu så kör jag enbart Win98 eftersom datorn med Linux har gått sönder)

Ska kolla på Ati:s hemsida och se om dom har drivrutiner där kanske...