Re: skärmdump?

On Wed, 15 Jan 2003 [02:14],
    Jenny Nordgren (lost@apollo.nu) wrote:

> okej, jag vet inte hur dum den här frågan är, men det verkar inte gå att
> finna någon vettig förklaring till hur man gör en skärmdump i debian och
> sedan får tag på den. "Print Screen" vet jag hur man trycker på, men
> skapar det en skärmdump, och var hamnar den isf? Eller behöver man något
> program/verktyg?
>
> 'apropos screendump' hittar just 'screendump' men kommandot saknar
> manualsida.
>
> Om det har betydelse så kör jag med windowmaker.

Det finns många sådana verktyg.

Du kan installera imagemagick och använda 'import'

~ > import skarmdump.jpg

Då tas en skärmdump över skärmen, vill man bara ta en viss applikation
finns det flaggor som fixar sådant. Imagemagick innehåller också en hel
del trevliga konverteringsverktyg.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX