skärmdump?

okej, jag vet inte hur dum den här frågan är, men det verkar inte gå att finna någon vettig förklaring till hur man gör en skärmdump i debian och sedan får tag på den. "Print Screen" vet jag hur man trycker på, men skapar det en skärmdump, och var hamnar den isf? Eller behöver man något program/verktyg?

'apropos screendump' hittar just 'screendump' men kommandot saknar manualsida.

Om det har betydelse så kör jag med windowmaker.

/Jenny