Bökigt och dyrt att stödja Debian

Tjena!

Jag är i färd med att undersöka hur man bär sig
åt för att stödja Debian ekonomiskt, utan att det
kostar skjortan.

När jag Googlade efter paypal fick jag upp denna
gamla nyhetsartikel:
http://www.debian.org/News/weekly/2002/6/index.sv.html

I nyhetsbrevet finns följande länk:
http://lists.debian.org/debian-devel/2002/debian-devel-200201/msg02673.html

Till en brev-tråd som startades av Martin Krafft i
ML debian developers.<debian-devel@lists.debian.org>
Subject: facilitating donations

Brevtråden avbryts abrupt av att någon påpekar att
Ämnet inte tillhör debian-devel, vilket möjligen är
sant.
Men vad som också är sant är att det som sägs i
diskussionen. Det är alldeles för krångligt att
donera till Debian, om man inte är bosatt i vare
sig Tyskland eller USA.

I brevtråden tas flera bra lösningar upp på detta
bekymmer, men tråden bryts innan något hinner hända
som jag fattar det.

Jag kom själv på metoder för att få donationer att
funka från sverige idag medan jag ringde runt till
en massa banker, som ju gärna snor mina donations-
slantar till "diverse överföringsavgifter".

Grund-ideen är samma som Martin Kraffts förslag,
för ett halvår sedan:

Man samlar ihop en hög smådonationer i ett
svenskt konto som är anslutet till en internationell
penning-överföringsorganisation som t ex
western union bank i Sverige. De tar ca 100 kr
för att skicka 20 000 kr till konto i utlandet, och när
saldot börjar närma sig 20 000 kr så har man alltså
en automatisk överföringsorder till t ex Debian SPI i
Tyskland eller USA. Kontot man öppnar kan (bör?)
vara enkelriktat. ( Det går bara att sätta in
pengar, inte ta ut, och det går bara att skicka
pengar till just Debian.
Vem som öppnar kontot är inte så viktigt,
men det bör bokföras förstås, vem som donerat,
och skickas kvitton (diplom?)  (jag vill inte ha nåt
diplom, men debian-CD-försäljare kanske tycker att
det ser flott ut.) till dessa personer.

I diskussionen tas det också upp lite om hur man
får donationer att bli skattefria. (företagsdonationer)
Jag håller för tillfället på att läsa en bok som tar
upp svenska lagar kring stiftelsebegreppet. (från 1987 =-/)
och kan återkomma med lite mer info om detta senare.

I princip ska man enligt denna bok kunna ta ett av sina
privatkonton, förse detta konto med en s.k. stiftelseurkund
som talar om vilket välgörand ändamål stiftelsen ska ha,
och vem som tar hand om stiftelsen, för att sedan överlåta
skötseln av stiftelsen till denna, nån annan än en själv.
(t ex "Svenska debianlistans support-klubb", som ju alltid
har medlemsmöte här ;-) )
Man får alltså inte själv på något sätt ha tillgång till
kontot, men samtidigt alltså inte heller ge bort det, utan
bara överlåta skötseln av det, för att stiftelsen ska
godkännas i lag.

Nån annan än jag som tycker att detta låter intressant?

Jag tycker att det vore väldans trevligt om det blev enkelt
att göra donationer iaf. oavsett hur man får det att funka.

Vänliga hälsningar
/Daniel