[OT] Nyhetstorka och journalister om Linus Th..

> (fwd) Date: Wed, 24 Jul 2002 23:36:35 +0200
> (fwd) From: Patrik Wallstrom <pawal@blipp.com>
> (fwd) To: fredrik.persson@bigfoot.com
> (fwd) Cc: Daniel Mose <dmose@softhome.net>,
>        Svenska Debianlistan <debian-user-swedish@lists.debian.org>
> Subject: Re: woody release kommer snart...

> HAR JESPER EK SKRIVIT EN BOK OM LINUX!?
>
> Ahem... jag trodde att den mannen var en trångsynt
> provokatör utan större substans... kolla här:
>
> http://computersweden.idg.se/text/010320-CSD1
>
> Dessvärre har de tagit bort alla välformulerade
> kommentarer till artikeln. De var ganska bra.

> [...]
 Förlåt för denna aningens klumpiga omstrukturering.
 Saken var den att jag under den förra Topicen  efterlyste svensk
 bok för nybörjare om Debian Linux ( se tidigare inlägg ).
 Jag hoppas fortfarande på att få nåt kul svar på det,
 men givetvis kan jag också prata lite om diverse journalist-
 utspel på webben. Jag är som jag sagt tidigare en "off-line"-
 snubbe, så jag följer inte "skvallret" som förekommer på diverse
 tidskrifters hemsidor. I stället prenummererar jag på en massa
 engelskspråkiga mailinglistor, och får på så sätt mestadels
 förstahands-nyheter om det rätt snäva spektrum kring Open Source,
 som jag vill veta mera omkring. Detta är jag ganska nöjd med.

 Jag har nu varit ute på nätet och läst Jesper Eks något
 vidlyftiga artikel om Linus och Linux, och kan bara konstatera
 att han använder samma typ av journalistiska teknik som många
 andra, för att  försöka tillverka höns av fjädrar. Tekniken
 finns detaljerat beskriven I Jan Guillous bok
 "Det stora Avslöjandet" från början  av 70- talet. Jan Guillou
 har för övrigt själv använt sig av denna teknik vid minst 1
 tillfälle som jag vet om, ganska nyligen:  (Se Isbjörns-jägar-
 debatten i kvällstidningarna för ett par år sedan, som Fick
 Äventyraren Göran Kropps dåvarande "popularitet" att sjunka
 något ibland "våghals-sponsorerna".)

 Journalister har bara så mycket makt som man ger dom.
 Jag har själv slutat med att följa allmän nyhetsrapportering,
 (även kring Linux), eftersom jag själv eftersträvar betydligt
 högre mån av saklighet i allmänna diskussioner, och väjer för
 de enkla "för eller emot" -teserna, som  Journalister älskar
 att mata ut i sina extrablad. Nyhets- och Tidnings-journalister
 lever under konstant stress över att deras tidningar/tidskrifter
 ska sälja bra, i annat fall har de inget jobb att gå till.

 Jesper Ek förefaller att ha slutat på Computer Sweden, (kanske
 efter en del inre självrannsakan?)

 Jag tycker om de av hans böcker som jag läst. (Alla behöver ju
 inte vara bra för det.) Jan Guillou:s  senare alster (fr o m
 hamilton ) har jag lite svårare att ta till mig.

 Detta inlägg blev verkligen så "Off Topic" som nånting nånsin
 kan vara här på Svenska Debian Listan. Jag menar dock att
 det är relevant att försöka förstå att Kommersiell Journalistik
 styrs av Samma mekanismer vare sig  artiklarna  behandlar utveck-
 lingen linux, Göran Kropps förfrusna tumme, eller  Isbjörnstrauman
 på antarktis.

 Jag hoppas innerligt att Debian själv aldrig tar något kliv emot
 en kommersialisering, och inbillar mig i viss mån att detta inte
 är möjligt med dess nuvarande distribuerade struktur, som jag dock
 ännu inte greppar till fullo .

vänligen.
Daniel.