Re: OT: Debian GNU/Linux [was: Re: shellscript]

* Anders Arnholm (Anders@Arnholm.nu) [020724 11:26]:
> On Wed, Jul 24, 2002 at 10:17:46AM +0200, Fredrik Jonson wrote:
> Personligeh har jag svårt att se detta som annnat än misslyckatr
> hyckleri. Om man jämför argumenter i
> http://www.gnu.org/philosophy/bsd.html med att kalla systemet för Debian
> Gnome/XFree86/GNU/Linux så ser man att om bsd's advertising clause är
> ett problem så måste GNU's namn krav vara det.

Det finns en stort skillnad mellan GNU och Gnome/XFree86/KDE.
Närmast allt i debian beror på glibc, och kan bara byggas med
gcc.

Kolla gärna 'Depends:' fält. Jag gjorde det och räknade paket:
glibc: 5903, XFree: 1965, gnome: 400 kde: 216.

4030 paketer beror inte på glibc, och av dom är 982
-doc eller -dev paketer. Om man kollar lite närmare på resten,
finns flera som skulle vara under den där rubriken.

sammanfattat: gnu libc är i en helt annat klass än X, KDE eller
gnome. Och ALLA binära paketer i sytemet byggdes med den GNU
compiler.