Re: Vart hittar man full CD distro av Woody (smauland) ?

Peter Karlsson wrote:
> Daniel Mose:

..klippt lite ..

> Något som rekommenderas är dock att ha /home på en egen partition som
> du monterar under just /home för samtliga installationer. Då kan du
> lättare rycka undan systemet under utan att röra hemkatalogerna.

Följdresonemang:

Jag har /usr/local på egen partition. på /dev/hdc

Har för mig att jag vid något tillfälle installerade
ett *.deb-paket via Midnight Commander.
( tror att det var Qmail men är inte säker. )
Paketet installerade sig i /usr/local/bin, /usr/local/man, osv

Ingen av mina RedHat eller Slackware distros använder
/usr/local för installation av några som helst paket.

Detta är också något som jag vant mig vid. och jag använder
således /usr/local som "min privata" plats där jag placerar
hem-kompilerade program, och jag har också /usr/local/home
här med symbol-länk till just katalogen /home som du refererar
till ovan. (en-användarsystem)

Fråga:
Finns det således paket i Debian Woody distron, som
installerar sig i "min privata"  /usr/local ? , och som
därmed gör /usr/local till en del av "Huvudinstallationen"
som jag nämnde i tidigare brev ?

mvh Daniel.