Re: shellscript

* Tommy Dugandzic (tommy@mensa.se) [020723 20:35]:
> Jag har en fråga angående nedan:
>
> MG: What about Linux?
> RS: There is no operating system called Linux. The OS called Linux is GNU.
> Linux is a program--a kernel. A kernel is one part of an OS, the lowest
> level program in the OS that keeps track of other programs running and
> apportions memory, and processor time among them. Inside Windows there is
> a kernel somewhere.
>
> Om jag använder "RedHat"; heter operativsystemet då "GNU"?

Om man följer RMS' argumentation, so skulle heter det "RedHat GNU/Linux",
eftersom det är RedHats version av detta kombination av en GNU
userspace med en Linux kernel.

> Vad är det som
> döper ett OS till GNU?

En kritiskt del av userspacet, t.ex. compiler, binutils, libc och
fleratals verktyg. Med en visst rättighet skulle man kunna kalla
det GNU/OpenBSD, även om de har mindre GNU delar. Men gör det
inte, de gillar det inte så.

> GNU är väl bara ett samlingsnamn på projekt drivna
> av FSF och vars kod är GPL:ad?

igentligen är GNU den där operativsystemet kring Hurd. liksom
Debian Gnu/Linux utan Linux kernel, men istället de Hurd server.
Det finns Debian GNU. titta på ports på debians hemsida.

> OS och distribution är väl helt synonyma i detta fall? Hur svarar man
> korrekt på frågan om vilket OS man kör? Ska jag svara:
>
> "Jag använder GNU/Linux/Debian" i ett och samma andetag?

nej, du kör Debian (distribution, småksriknig) GNU/Linux
(operativsystem).

> Eller det kanske är bättre att jag svarar Debian. Eller jag svarar enligt
> ovan först. Om de svarar "va?" så säger jag: "Ok, Debian då.". Om de
> svarar "va?" igen så säger jag "Ok, Linux då.". Eller så förklarar jag
> alltihopa till alla och blir lämnad att prata med mig själv igen..

beror på samtalspartner. Om han är duktig, säg "Debian", om inte, så säg 'Linux'.