Re: Vart hittar man full CD distro av Woody (smauland) ?

mån 2002-07-22 klockan 22.26 skrev Daniel Mose:

> ..snip..
>
> Fast jag vill väl ändå inte inte ha in "ALLA" paketena på varje skiva.
> Inte vidare kul säkerhets-policy heller.

Jag antar att Peter menar att den plockar alla paketen från skiva ett
som du valt att installera innan den plockar paketen du vill ha från
skiva två osv.

> Följdfråga: Ang apt-get versus redhats / slackware installations-bök ?
>
> ( Jag antar att jag här avslöjar min totala okunskap om apt-get =)
> Vet inte riktigt om apt-get vill vara partitionsverktyg oxå? )

apt-get har bara med pakethantering att göra. Knappt det, eftersom det
är dpkg som sköter själva uppackandet och installerandet, apt-get håller
reda på beroenden och hämtar filerna och sånt.

[klippt lite grann]

> Beter sig apt-get någorlunda hänsynsfullt mot mina gamla installationer som
> default ?

apt och dpkg struntar fullständigt i hur du har dina partitioner. Så
länge det finns ett korrekt filträd är de nöjda och glada och tuffar på.
apt-get är inte installationsprogrammet för Debian, det heter
boot-floppies (åtminstone upp till woody, tror det kommer nåt nytt sen),
och det är där man "kryssar" :) Uppgraderar du en Debianinstallation
behöver du bara ändra i din /etc/apt/sources.list och köra

apt-get update
apt-get dist-upgrade

så kommer den installera nya versioner av paketen.

> [...]
> 2: /boot
> 3: 50-100 MB lättjobbad Resque-my-linux-partition, (inkl system-manualer+info)
> (ro, noexec)
> 5: / Huvudinstallation. (T ex valda paket av debian.)
> 6: swap
> (/dev/hdb -> /mnt/cdrom)
> /dev/hdc
> 1: ej monterad bz2-packade backupper av /boot + /huvudinstallation
> 2: /usr/local med symboliskt länkade kataloger till /home
> 3: kopia av /dev/hda3, ej mont.
> 4: symbol-länkad systemdokumentation, /var/spool, web-downloads, src, isos, m.m.

Jag har aldrig gjort något liknande, men jag ser inga problem med att
ställa in det här, antingen från installationsprogrammet eller i
efterhand (eller en kombination). (Är det cfdisk som ropas på från
boot-floppies? Det är ju ett bra partitioneringsverktyg.)

Jag hoppas det besvarar dina frågor någorlunda :)

Martin

--
Martin Sjögren
  martin@strakt.com              ICQ : 41245059