Re: noflushd

On Tue, Jul 09, 2002 at 10:19:08PM +0200, Emil Styrke wrote:

> Är du säker på att det är hårddisken som varvar upp?  De bärbara jag
> har stött på har en rätt högljudd CPU-/systemfläkt som slår till med
> jämna mellanrum för att kyla ner åbäket.

Ljudet på hårddisken och fläkten är lätta att skilja åt.  Fläkten går
bara igång om jag använder mycket CPU-kraft.

> Om det verkligen är
> hårddisken som låter så kan du ju kolla om cron/anacron/at är igång.

De är igång, men jag är inte alls säker på att de är de som orsakar
uppvarvningarna.  Senast verkade den varva upp på rätt ojämna
tidpunkter.

Jag har också misstänkt syslog.

> En annan orsak kan vara att du kör ext3- eller reiserfs-filsystem.  Då
> fungerar inte noflushd.

Kör ext3.  Det är rätt trevligt att ha också, framförallt om batteriet
tar slut och jag glömt att stoppa i kabeln, men jag ska prova att byta
till ext2.

Finns det något sätt att få information om vilka program som
läser/skriver till disk, så att man kan se vilka program som kan vara
bovar?

--
                                                Niklas