Re: noflushd

Niklas Höglund <niklas.hoglund@telia.com> writes:

> Jag har en bärbar dator som jag försöker få att bli tyst.  Jag har
> installerat noflushd på den, och det fungerar rätt bra, men då och då
> varvar hårddisken upp igen utan att jag gör någonting.
>
> Hur kan jag få reda på vad det är som får den att varva upp?

Är du säker på att det är hårddisken som varvar upp?  De bärbara jag
har stött på har en rätt högljudd CPU-/systemfläkt som slår till med
jämna mellanrum för att kyla ner åbäket.  Om det verkligen är
hårddisken som låter så kan du ju kolla om cron/anacron/at är igång.
En annan orsak kan vara att du kör ext3- eller reiserfs-filsystem.  Då
fungerar inte noflushd.

        /Emil