Re: shell script

lars lindgren:

> jag torskar just nu på att läsa in variabler från awk, som är inbäddat i ett shell script.

> awk '{ print $2}' $WF 1>2

Här låter du awk skriva ut det andra argumentet på varje rad i filene
resolv.conf på standard fel, och gör ingenting mer med det.

> if [ ! $2 ="$DOM" ]

Här testar du på skriptets andra parameter.

Vad jag antar du vill göra är istället att testa på utdatat från awk.
Du kan göra på flera olika sätt, t.ex om du vill titta på all utdata:

  for utdata in $(awk '{print $2}' $WF); do
    echo $utdata
  done

eller, som det verkar, du vill ha det andra ordet på första raden:

  forsta=$(awk '!rad++ { print $2 }' $WF)

och sedan testa på värdet i $forsta.

(Vad den gör är alltså att för alla rader där "rad++" är noll, dvs.
första raden, skriva ut indatafilens andra fält.)

Observera att $() är en bashism. I andra skal använder man grav
accent-tecken, `, runt kommandot.

> Vad jag vill göra är att via script återställa resolv.conf, som efter
> reload tappar inställningarna för min lokala domän. (dhcp-tilldelade
> inställningar för dns.

Om du vill att dhcp skall lägga in rätt data kan du ange det i din
/etc/dhclient.conf. Jag har detta i min:

  interface "eth0" {
    prepend domain-name-servers 127.0.0.1;
    prepend domain-name "intern.softwolves.pp.se ";
  }

för att lägga in både min interna domän och namnserver.

> Jag vet att det finns smidigare sätt att lösa detta problem ,men
> efterom att jag vill lära mig shellscriptning, så ....

Tja... Det skadar ju inte att veta vilka alternativ som finns iaf :)

--
\\//
Peter - I do not read or respond to mail with HTML attachments.