Re: Iptables problem.

On Mon, Apr 29, 2002 at 06:32:09PM +0200, Thomas wrote:
[...]
> iptables -A POSTROUTING -t nat -s 192.168.0.0/24 -j MASQUERADE
>    iptables: No chain/target/match by that name
>
>    iptables -P FORWARD ACCEPT
>    iptables v1.2.6a: can't initialize iptables table `filter': Table
> does not exist (do you need to insmod?)
>    Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.
[...]
> http://tmberg.starka.st/Config/Vad_fattas_i_min.config

Hejsan,

vad jag kan se har du missat i princip allt vesäntligt i kerneln för det
du vill göra ... Din kernel har inte stöd för MASQUERADE eller för
FILTER.

# CONFIG_IP_NF_FILTER is not set
# CONFIG_IP_NF_TARGET_MASQUERADE is not set

Dessa bör sättas för att du skall få in de funktioner du efterfrågar
just nu.

När man meckar med netfilter/iptables är min erfarenhet att de är
enklast att kompilera all netfilterkod, antingen statiskt i kerneln
eller som moduler (jag använder moduler pga minnesrestriktioner).
Välj allt du kan under sektionen netfilter, då kommer du inte att
ha några problem med att du saknar funktioner i din brandvägg.

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |