Re: resolv.conf resettas

On Mon, Oct 14, 2002 at 10:09:58PM +0200, Ivar Alm wrote:
> Kanske kan få hjälp med en liten newbiefråga. Jag måste för närvarande
> editera resolv.conf manuellt varje gång jag startat datorn. Varför? Var ska
> jag ange mina nameservers så att de blir "permanenta"?

En gissning; du kör dhcp va? Åtminstonde dhcp-klienten pump skriver över
resolv.conf med data den får från dhcp-servern. Man kan ändra detta
beteende genom att peta in inställningar i /etc/pump.conf (exempel från
pump(8)):

       # sample /etc/pump.conf file

       domainsearch "my.own.org own.org at.work.com"
       retries 3

       device eth1 {
           nodns
       }