Re: resolv.conf resettas

At 23:36 2002-10-14, Martin Bergström wrote:
On Mon, Oct 14, 2002 at 10:09:58PM +0200, Ivar Alm wrote:
> Kanske kan få hjälp med en liten newbiefråga. Jag måste för närvarande
> editera resolv.conf manuellt varje gång jag startat datorn. Varför? Var ska
> jag ange mina nameservers så att de blir "permanenta"?

Använder du en DHCP-klient (fixar dynamiskt IP-nummer)? Vilken?

Vissa (alla?) DHCP-klienter skriver över resolv.conf med information från
DHCP-servern om lämpliga namnservrar.

På vilket sätt är resolv.conf trasig?

/Martin

Jag använder en dhcp-klient. Det ser ut som om jag använder pump. En del av problemet är att jag inte har konfigurerat någonting alls. :) Det ser endast ut nu som det gjorde efter nyinstallationen. Ungefär iaf.
Min /etc/network/interfaces innehåller endast:

auto lo eth0
iface lo inter loopback

resolv.conf innehåller efter en omstart:

search
nameserver 192.168.0.1

Jag skulle behöva få in ytterligare två nameservers i resolv.conf.
Top visar att pump är igång.
Jag kopplar min debianmaskin mot en win2kPro-burk som uppenbarligen har en dhcp-server som kan dela ut adresser. Däremot vet jag inte om den lämnar ut någonting annat än ip och gateway.

Räcker denna info?

//I
-
Ivar Alm          ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden      ! Do you really want to go there?              !
http://www.acc.umu.se/~octo